Sider

mandag 18. november 2013

Hvorfor "BLOGGE" i Kunst og håndverk?


Jeg velger og svare på den didaktiske delen ved å knytte den opp til  LK 06 for 8-10 trinn fordi det er disse elevene jeg jobber med til daglig.
Hverdagen er i stadig endring og det skjer fort i forhold til da jeg vokste opp. Både i hjemmet, skolen og i arbeidslivet stilles det stadig nye krav til kompetanse inne Ikt. Vi i skolen har en plikt i forhold til Læreplanen 06 hvor det står at det og kunne bruke digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet som er integrert i kompetansemålene for faget. Vi vet at blogg er kommet for å bli, det er noe alle kan gjøre og det er et offentlig rom hvor vanlige mennesker kan påvirke dagsorden i samfunnet.

Ved å bruke blogg i undervisningen vil vi kunne skape en ny arena hvor vi som lærere kan få en bedre kontakt med eleven og få økt læring innenfor faget og til de etiske forholdene en bør kunne ved å ta i bruke blogg.  Eleven må lære seg hvordan lage, skrive og bruke en blogg og det å takle ikke konstruktiv kritikk utenfra. De fleste mener kritiken positiv altså noe som skal få deg videre, men dessverre er det noe som bare vil «ødelegge» deg.
Ved å bruke blogg vil elevene bli en mer aktiv bidragsyter til faget. De vil kunne dele med flere det de har produsert, læringen og erfaringene de har gjort seg underveis. Være med på å spre en positiv holdning til faget og vil kanskje øke mulighetene til i større grad å bli sett og hørt i skolesammenheng. Foreldre, kultur, venner og næringsliv vil kunne se hva eleven bidrar med og kan gi eleven en bekreftelse på det de gjør.
  • Ved å jobbe med blogg vil eleven få tverrfaglig kompetanse og bruke flere sider av seg selv. Eleven må være f.eks. redaktør, korrektur leser og grafisk designer. Norsk og engelsk vil være fag som vil bli jobbet med tverrfaglig i en blogg. F.eks  jobbe med ulike sjangere, sammensatte tekster og rettskriving. Eleven vil også lære seg å dokumentere, presentere både skriftlig og visuelt, reflektere over hva som skal publiseres og hvorfor (Lepperød, J. Kallestad, T. Gilje, Ø. Kunst , håndverk, teknologi og design. 2013)

Under kompetanse målet «Visuell kommunikasjon « finner vi mål som sier at eleven skal:
  • bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
  • vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

(http://www.udir.no/Lareplaner/ . LK 06)

Ved å bruke blogg vil eleven jobbe med alle disse målene på en arena hvor de kanskje vil føle seg mer kreative og engasjerte en ved «vanlig» klasseromsundervisning. Jeg tror vi vil nå flere elever ved å jobbe med blogg. Et ekstra pluss for meg vil være at elevene vil kunne lære meg en masse om hvordan lage en god blogg. De har en «med født» kunnskap og forståelse for Ikt og de lærer fort.  Jeg må hele tiden jobbe for å få med meg utviklingen og tilegne meg kunnskap på dette området, men jeg tror elevene vil alltid være et hode foran på dette området.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar