Jeg velger
og svare på den didaktiske delen ved å knytte den opp til LK 06 for 8-10 trinn fordi det er disse
elevene jeg jobber med til daglig.
Hverdagen er
i stadig endring og det skjer fort i forhold til da jeg vokste opp. Både i
hjemmet, skolen og i arbeidslivet stilles det stadig nye krav til kompetanse
inne Ikt. Vi i skolen har en plikt i forhold til Læreplanen 06 hvor det står at
det og kunne bruke digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet som er
integrert i kompetansemålene for faget. Vi vet at blogg er kommet for å bli,
det er noe alle kan gjøre og det er et offentlig rom hvor vanlige mennesker kan
påvirke dagsorden i samfunnet.
Ved å bruke
blogg i undervisningen vil vi kunne skape en ny arena hvor vi som lærere kan få
en bedre kontakt med eleven og få økt læring innenfor faget og til de etiske
forholdene en bør kunne ved å ta i bruke blogg.
Eleven må lære seg hvordan lage, skrive og bruke en blogg og det å takle
ikke konstruktiv kritikk utenfra. De fleste mener kritiken positiv altså noe som
skal få deg videre, men dessverre er det noe som bare vil «ødelegge» deg.
Ved å bruke
blogg vil elevene bli en mer aktiv bidragsyter til faget. De vil kunne dele med
flere det de har produsert, læringen og erfaringene de har gjort seg underveis.
Være med på å spre en positiv holdning til faget og vil kanskje øke mulighetene
til i større grad å bli sett og hørt i skolesammenheng. Foreldre, kultur,
venner og næringsliv vil kunne se hva eleven bidrar med og kan gi eleven en
bekreftelse på det de gjør.
- Ved å jobbe med blogg vil eleven få tverrfaglig
kompetanse og bruke flere sider av seg selv. Eleven må være f.eks.
redaktør, korrektur leser og grafisk designer. Norsk og engelsk vil være
fag som vil bli jobbet med tverrfaglig i en blogg. F.eks jobbe med ulike sjangere, sammensatte
tekster og rettskriving. Eleven vil også lære seg å dokumentere,
presentere både skriftlig og visuelt, reflektere over hva som skal
publiseres og hvorfor (Lepperød, J. Kallestad, T. Gilje, Ø. Kunst ,
håndverk, teknologi og design. 2013)
Under
kompetanse målet «Visuell kommunikasjon « finner vi mål som sier at eleven
skal:
- bruke
ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
- bruke
ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- tegne
bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk
av egne virkemidler
- vurdere
ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame,
film, nettsteder og dataspill
- stilisere
motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt
og piktogrammer
- dokumentere
eget arbeid i multimediepresentasjoner
(http://www.udir.no/Lareplaner/ . LK 06)
Ved å bruke
blogg vil eleven jobbe med alle disse målene på en arena hvor de kanskje vil
føle seg mer kreative og engasjerte en ved «vanlig» klasseromsundervisning. Jeg
tror vi vil nå flere elever ved å jobbe med blogg. Et ekstra pluss for meg vil
være at elevene vil kunne lære meg en masse om hvordan lage en god blogg. De har
en «med født» kunnskap og forståelse for Ikt og de lærer fort. Jeg må hele tiden jobbe for å få med meg
utviklingen og tilegne meg kunnskap på dette området, men jeg tror elevene vil
alltid være et hode foran på dette området.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar