Presentasjon av animasjons
filmen Pølse
Ideen om
animasjons filmen
«Pølsa « er basert på et norsk folkeeventyr. Manus
er laget av Ivar Rødningen og Morten Skallerud
er fotograf og ansvar for visuelle effekter. Disse to har med hjelp av flere
laget kortfilmen(varighet 10min, laget i 1999)(http://filmrommet.no/film/details.aspx?filmid=46246).
Filmen handler om et eldre og
fattig ektepar som er fattige. De har dårligt med mat og det skaper dårlig
stemning i heimen(hunden fantaserer også om god mat). Kona
hjelper en fremmed som kommer på besøk når hun er alene på ute på tunet og som
takk får hun muligheten til å få tre ønsker oppfylt
av en «ønskelilje». Hun ønsker seg en stor pølse til mannen sin. Mannen kommer
hjem blir sint og mener det var et dumt
ønske. Han
sier at han skulle ønske den dumme pølsa satt mitt i fjeset til kona. Vips så
gjør den det. De blir fortvilet og lei seg. De har nå et ønske igjen og det
mannen ønsker seg høyt og tydelig at
kona blir som før. Filmen avsluttes med at kona får sin nese tilbake og de koser seg inne i stua med musikk og sang. Det
er helt tydelig en hyggeligere tone dem i mellom. Ute på tunet tusler hunden
som finner en avlegger fra ønskeliljen. Han tenker inni seg »å tenk om det
hadde vært en pølse» og vips så blir den til en pølse som hunden spiser i et
jafs.
Denne animasjonsfilmen er en «Stop –motionfilm»
dvs
det er tatt i bruk dukker, mennesker eller gjenstander som flyttes og
avfotograferes bilde for bilde(Lepperød,J.
Kallestad,T.Gilje,Ø. Kunst håndverk teknologi og design.2013).
Kulissene er laget i gammel
bondestil og har ulike elementer i
tredimensjonal form. Menneskene og dyra i filmen er
laget i tredimensjonal form ved hjelp av plastelina. Valget
av tekstiler, rekvisita, kroppsholdning og hårfasong er med på å formgi tidsperioden, stedet og
karakterene til menneskene. F.eks ved
å gi kjerringa litt krokete holdning, skaut på hodet, ingen hals, runde former
og utelate detaljer i ansiktet ( f.eks
øyevipper- smilehull o.l) og ved å kle henne i jordfarger
og beige understrekes karakteren og tidsperioden. I filmen gir fargene og
lyssettingen oss følelsen av lukt, stemning
og varme/kulde. F.eks når de sitter i stua og spiller og
synger er mørket utenfor vinduet kaldt mens lyset i parafinlampa gir en lun og
varm stemning.
I starten av filmen når mannen
kommer inn i stua og er sint på grunn av den dårlige middagen, er skyggen
bruken med på å skape bevegelse og
forsterke at han er sint.
Lyd settingen er moderne og
annerledes enn det vi kjenner igjen fra tidligere tradisjonelle dramatiseringer
av norske folkeeventyr. Kombinasjonen av instrumentale lyder sammen med kjente
dyrelyder gir et moderne preg på et «gammelt» eventyr. Samtidig er stemmebruken
i en kjent og tradisjonell eventyrstil og gjør historien gjenkjennelig.
Trekkspill og nynninga understreker også den lune stemninga i huset.
Variasjonen i bildeutsnittet er med
på å gi bevegelse og å velge ut hva som er i fokus /viktig i de ulike delene i
historien.
Det å lage en animasjonsfilm ut fra
et gammelt folkeeventyr tenker jeg vil skape ulike forventninger og opplevelser
av filmen. Hva hver og en opplever med filmen vil være påvirket av hvilket
forhold vi har til eventyret fra før. En animasjonsfilm må bygges på en ide.
Det å jobbe utfra inspirasjon fra et kjent folkeeventyr er en fin plass og
starte for oss som er nye i denne sjangeren, animasjon. Vi vil ha en «ferdig»
historie å støtte oss til og kan derfor ha større fokus på alle de andre
delene som skal læres og brukes i animasjon. F.eks
lyd, lys og de ulike fotograferings prinsippene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar