UNDERVISNINGSOPPLEGG
Jeg velger å jobbe med kompetanse
mål innen visuell kommunikasjon på 8-10 trinn. Der er et av målene for
opplæringen er at eleven skal kunne vurdere ulike budskap, etiske
problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill.
Jeg vil at eleven etter endt
undervisning skal ha økt kunnskap om hvilke virkemidler de kan bruke for å få
frem ønsket budskapet i en animasjonsfilm.
Jeg starter med å la elevene snakke
sammen i grupper for så å dele med hele klassen ved hjelp av et tankekart på
tavla hva de tenker når de hører ordet Animasjon. Videre hvilke virkemidler de
mener kan brukes og hva de gjør med budskapet i en film. Etter å ha samtalt
rundt det eleven har kommet med viser jeg kort filmen «Pølse». Spørsmål jeg vil stille etterpå er:
1.Hvilke følelser eller budskap fikk
du av denne filmen. Dette for å få elevene til og reflekter rundt hvordan et
kjent eventyr kan ha endret sitt budskap eller opplevelse ved å endre
virkemidlene.
2.Hva var med på å skape en annen
opplevelse en hva du kjenner til fra før? Dette er for at eleven selv skal
kunne bidra med sin kunnskap på hvilke virkemidler som er tatt i bruk i denne
versjonen.
Videre vil jeg vise hvordan lys
–skygge, kalde- varme farger, grove- fine tekstiler, musikk, lyd, bildeutsnitt,
kroppsspråk, ulike størrelse, skygge, bevegelser, stemmens tempo og lyshet/mørkhet og eventuell gjenkjennelse er
med på å skape ulike utrykk i animasjonsfilm.
Eleven deles så inn i grupper på
3-4 elever hvor de skal lage sin versjon av avslutning sekvensen der kona og
gubben sitter i stua og spiller trekkspill og nynner med. De skal vise dette ved hjelp av et Story board.
De skal bruke de virkemidlene vi har kommet frem til for å få en egen versjon
av denne sekvensen. De vil da få flere eksempler på hvordan de kan bruke de
ulike virkemidlene for å få frem ønsket resultat.
Målet videre er at eleven selv skal
lage en animasjons film og at dette undervisningsopplegget er en innledning til
temaet som vil strekke seg over uker og dekke flere kompetansemål.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar